Már megint a gép előtt ül! – hangzik el sok családban, mikor a szülők a gyermeküket a számítógép előtt találják, miközben játszik. De mivel játszik? Nem mindegy. Sokféle játék létezik, amivel el lehet ütni az időt. Nézzük meg, van-e haszna a számítógép előtt töltött időnek?
Egyes vélemények szerint a gyermekek eltávolodnak a való világtól, és a virtuálisban találnak menedéket. Nem babáznak, kisautóznak, homokoznak, hanem a szobában ülnek a virtuális térbe elmerülve. Ez egyrészt igaz. Másrészt viszont, ha okosan választják meg a szülők a játékot, amivel a gyermek játszhat, hasznos időtöltés is lehet. Amit a babákkal, kis figurákkal játszana a szőnyegen, kitalálva történeteket, szituációs játékokat, azt megteheti a Sims- életszimulátorban is. Mégis hogyan befolyásolhatja a játék, egy életszimulátor, vagy nevezzük „Isten-szimulátornak” a fiatalok valós életben hozott döntéseit az egyes élethelyzetekben?
De ne szaladjunk ennyire előre. Először is, ismerjük meg, hogy pontosan mi is az a Sims, illetve, hogy milyen lehetőségeket kínál a játékosok számára.
A The Sims egy videojáték-sorozat, melynek első része 2000. február 14-én jelent meg. Idáig 4 részt élt meg, 2014-ben jelent meg a The Sims 4. A készítői egy ,,világ a világban” játékot alkottak, mely a valóságon alapul, ezért is nevezhetjük életszimulátornak.

A Simsben számos lehetőség rejlik a játékosok számára. Készíthetünk karaktereket (Simeket), melyeket kedvünkre alakíthatunk és öltöztethetünk. Kiválaszthatjuk, hogy férfi vagy női Simet szeretnénk elkészíteni, megadhatjuk életkorát (tipegő, gyerek, tini, fiatal felnőtt, felnőtt vagy idős), majd megformázhatjuk az arcát, illetve a testét is. Mindezek után számos lehetőségünk van arra, hogy kedvünk szerint öltöztethessük fel őket. Rengeteg típusú, színű, mintájú, stílusú ruhát találunk a játékban, így mindenki megtalálja a saját ízlésének megfelelő darabokat. Emellett számos más opció is van, például: hajak, sminkek és kiegészítők. Ha szeretnénk, a Create a Sim (Készíts egy Simet) módban van lehetőségünk állatokat is készíteni. A játék készítői a természetfelettiért rajongókra is gondoltak, ugyanis vámpírokat és alieneket is alkothatunk. Ha elkészítettük a Simünket vagy Simeinket, lehetőségünk nyílik kiválasztani a karakterek hangját, jellemvonásait és életcéljukat. Itt is számos opciót kínál a játék, életcélok közül több kategóriából választhatunk, például: kreatív, szociális vagy anyagias, természetesen vannak állatokhoz vagy sporthoz köthető életcél is. Jellemvonások közül is kedvünkre válogathatunk annak megfelelően, hogy milyen karaktert szeretnénk létrehozni. Vannak pozitívabb, illetve negatívabb jellemvonások is, például: rendszerető, kreatív, állatbarát, könyvmoly, természetkedvelő, de választhatjuk akár a forrófejű, féltékeny, sznob, lusta vagy a kleptomániás jellemvonást is. Ha elkészítettük Simünket vagy Sim-családunkat, elhelyezhetjük őt (őket) egy városban, melyből szintén választhatunk, azon belül is egy házba vagy egy üres telekre, ahol elkezdhetjük a játékot. Ha üres telekre költöztetjük Simünket (családunkat), – nem egy, a játék által felkínált házba -, akkor felépíthetjük saját elképzeléseink szerint otthonukat. Amint elkezdjük a játékot, számos panellel találjuk szembe magunkat, amelyeken minden információt megtalálhatunk Simeinkről, mint például az állapotukat (éhség, energia, szociális szükséglet, szórakozás szükséglet, higiénia). Ahhoz, hogy életben tartsuk Simeinket, lehetőségünk van karriert választani, ez lehet bejárós vagy otthoni munka, így a keresett pénzből fenntarthatjuk a háztartást, fejlesztenünk kell a különböző jártasságokat, figyelnünk kell a szociális szükségletükre, főzni, takarítani kell, egyszóval, mint a való életben. Emellett gyakran találjuk szembe magunkat a játék során fontos, játékbeli élethelyzeteket, kapcsolatokat befolyásoló döntésekkel. Csak néhányat említve: ha a gyermek valami rosszat tesz, van lehetőségünk kiválasztani a módját, hogy miként mondja meg Simünk a gyermekének, hogy ne csinálja azt, amit (rászólhat szépen, kiabálhat vele, érvelhet stb.), vagy akár egy állat örökbefogadásáról is beszélhetnek. A tipegő, a gyermek, illetve a tini Simeknél elérhető egy úgynevezett ,,karakter érték” panel, ahol a modort, felelősségtudatot, érzelmi kontrollt, empátiát és konfliktuskezelési képességet lehet fejleszteni.

De hogy kapcsolódik mindez a fiatalok pozitív és tudatos döntéseihez? Későbbi reakcióikhoz, döntéseikhez, élethelyzetükhöz? Hogyan befolyásolja egy életszimulátor az életben hozott döntéseket?
Szerkesztőségünk készített egy nem reprezentatív felmérést, melyben megkérdeztük válaszadóinktól, mit gondolnak a feltett kérdésekkel kapcsolatban, melyek a következők voltak:
- Milyen mértékben befolyásolja a fiatalokat a tudatos döntéseik meghozatalában a Sims nevű számítógépes játék?
- Hogyan befolyásolja a Sims nevű számítógépes játék a fiatalok tudatos döntéseit?
- Segíti-e a fiatalokat a tudatos döntéseik meghozatalában?
- Lehetnek-e pozitív hatásai egy életszimulátornak a fiatalok életben meghozott döntéseire?
- Ön szerint milyen pozitív hatásai lehetnek?

Különböző, sokszor ellentétes válaszok érkeztek kérdéseinkre. Ám az arányok érdekesen alakultak.
Az első kérdésünk kapcsán megkértük válaszadóinkat, jelöljék be 0-5-ig, szerintük milyen mértékben befolyásolják a fiatalokat a tudatos döntéseik meghozatalában a Sims nevű számítógépes játék. Válaszadóink 12,3 %-a úgy gondolja, hogy semmilyen mértékben nem befolyásolja, 10,8 % az 1-est jelölte, 15,4 % a 2-est, 38,5 % a 3-ast, 20 % a 4-est, 3,1 % pedig úgy gondolja, hogy teljes mértékben befolyásolja. Ez azt mutatta meg számunkra, hogy a válaszadók több, mint 60%-a érzékelhető hatásokat érez a döntési folyamatokban.
Arra a kérdésünkre, hogy: Hogyan befolyásolja a Sims nevű számítógépes játék a fiatalok tudatos döntéseit?”, mindenkinek lehetősége volt megfogalmazni egyéni gondolatait rövid válasz keretében. Így nagyon különböző válaszokat kaptunk, mégis levonhatjuk belőlük azokat a következtetéseket, miszerint sokan úgy gondolják, ha találkoznak az életben hasonló szituációval, mint a játékban, az megkönnyítheti az életben meghozott döntést, felelősségteljesebbé tesz, segít az idő, illetve pénzbeosztásban, valamint megismerhetik bizonyos döntéseik következményét. Így valamivel tapasztaltabbnak és magabiztosabbnak érezhetik magukat számos helyzetben. Természetesen vannak olyanok is, akik úgy gondolják, nem befolyásolja a Sims a fiatalok tudatos döntéseit, hiszen ez egy játék.

Harmadik kérdésünkben arra voltunk kíváncsiak, vajon segíti-e a fiatalokat a tudatos döntéseik meghozatalában a Sims. Válaszadóink 72,3 %-a úgy gondolja igen, tehát segíti, 27,7 %-a pedig úgy gondolja, nem segíti a fiatalokat az életben meghozott tudatos döntéseikben. Ebből az következik, válaszadóink több mint fele elképzelhetőnek tartja, hogy pozitív hatással lehet a fiatalok tudatos döntéseire.
Ezt követően azt a kérdést tettük fel, hogy: ,,Lehetnek-e pozitív hatásai egy életszimulátornak a fiatalok életben meghozott döntéseire? Erre a kérdésünkre 84,6 % igennel, 15,4 % nemmel válaszolt. Ez azt mutatja, hogy a megkérdezettek nagy százaléka gondolja úgy, hogy pozitív hatásai lehetnek egy élet szimulátor játéknak.
Végül, de nem utolsó sorban megkértük azon válaszadóinkat, akik előző kérdésünkben igennel válaszoltak, írják le, hogy szerintük milyen pozitív hatásai lehetnek egy ilyen játéknak. A legtöbb válasz a kreativitással kapcsolatban érkezett. Sokan úgy gondolják, hogy nagyban elősegíti a játékosok kreativitását, valamint jó páran megemlítették, hogy sokban segíti őket a játék az angol nyelvtanulásban is, hiszen a játék angol nyelvű. Emellett említésre került még a személyes kapcsolatok ápolásának fontossága, a fejlődésre való törekvés, felelősség vállalás, és még sok jó gondolat.

Idézzünk néhány válaszadót:
- ,,Mivel a játékban sok mindent ki lehet próbálni, így az ember érdeklődőbbé válhat, vágyhat valódi tapasztalatok szerzésére: például a tudományos érdeklődés felébresztése, a világ és kultúrák, utazás iránti érdeklődés. Meghozhatja a kedvet a továbbtanuláshoz, bizonyos munkákhoz. Segíthet a kreativitás kiélésében, például Sim készítés, építészet, lakberendezés terén, de akár történetek illusztrálásával és Sims-es filmek készítésével is. Természetesen jó érzés játszani, kikapcsolódni egy nehéz nap után.”
- ,,Határozottság, könnyedebb döntéshozás.”
- ,,Motiváció, boldogság”
- ,,Egyrészt a játék hatására elgondolkodik a saját képességein és azon, milyen munkára lenne alkalmas az életben, másrészt felelősséget tanul, hiszen életben kell tartania Simeit. Sokan úgy beleszeretnek a játékba, hogy egyedi tartalmakat kezdenek készíteni, fotóznak, videóznak, és ez a hobbi lesz később alapja a karriernek, amit a valóságban választanak.”
- ,,Megfontoltabbá tesznek, ugyanis rávilágít a tényre, hogy az életben nem lehet mentés nélkül kilépni, és újrakezdeni.”

Végezetül pedig, ez a játék is, mint sok más játék a szórakoztatás, kikapcsolódás céljából készült, de úgy gondolom, nem mehetünk el azon tény mellett, hogy talán ez több, mint egy sima játék.
Ön mit gondol?