• Kezdőlap
  • Friss lapszám
  • Blog
  • Archívum
  • Ars Poetica
    • SMP
    • Rendezvények
  • Médiaajánlat
  • Cégeknek
  • Csapatunk
    • Karrier
  • Magazin Kibeszélő

Csak POZITÍVAN Magazin

Elektro Vs kőolajos

Környezetvédelem, Technológia - Czeczon István - 2022. április 8.

(cikk a 2019-es próbaszámunkból)

Manapság számos vitát vált ki az autós társadalomban az elektromos hajtású vagy hibrid technológiára épülő, illetve a benzines vagy diesel üzemanyagos autók használatának környezetkímélősége, gazdaságossága. Be kell látnunk, hogy ezek a viták minden technológiai lépcsőnél hevesen megjelennek, és pro-kontra érvek hangoznak el egyik vagy másik technológia mellett. Ezt befolyásolják a szokások, tapasztalatok, félelmek, gyártók által kiadott hivatalos mérési eredmények, filozófiák, belelátott későbbi lehetőségek.

Mindenki környezetet akar védeni. Van akinek sikerül, van akinek nem. Lássuk meg azonban azt, hogy a környezetvédelem nem annyiból áll, hogy melyik mennyit fogyaszt, vagy mennyi a Co2 kibocsátása. A kőolaj-származékos hajtásra kiépült kiszolgáló rendszer világ szinten óriási és több mint 100 éve folyamatosan fejlődött. Ám ebből a készletek már maximum csak 50 évre elegendőek, így kényszerű a váltás és az átállás. Ennek folyamata fájdalmas lehet, hisz szokásokat, autózási és kényelmi szokásokat boríthat fel. Értem itt a sebesség, tankolási idő, megtett távolság és hasonlók átalakulását. Minden a fejlesztéseken és azok ütemén múlik. Semmilyen csúcstechnológiát nem kapunk meg egy lépésben. A piac sok lépcsőben juttatja el hozzánk a fejlesztések egyes elemeit, hiszen annyiszor juthat bevételhez, ahányszor el tudja adni nekünk ugyanazt fejlettebben, jobban, korszerűbben.

Tény és való, hogy mindkét oldal érvrendszerében van igazság. Kezdjük az elején. Mindkét autót el kell készíteni. Egyik sem készül újrafelhasznált anyagokból, tehát fémváz, sok műanyag kerül beépítésre mindkettőbe. Ez mind energiaigényes. A kérdés az, hogy az adott ország energiatermelésének mátrixába mennyi a megújuló energiaforrás és mennyi a szén vagy a hosszútávon még jobban szennyező atomerőmű. Az elkészült autót eladják, ami az elektromos autóknál sokszor kategórián belül bizony dupla árat jelent. Ezt az e-autósok hangoztatják is: Nem való mindenkinek. Más autózási szokásokat kíván meg egy elektromos jármű egyelőre. Vagy sokszor a család második autójának veszik egy diesel vagy hibrid mellé. Viszont a fenntartási és szervizköltségei sok esetben csak harmadannyiba kerülnek, mint benzines vagy diesel társaiké. Igaz tíz év fölötti referenciára még nincs rálátás. Bár egyes gyártók 7 év teljes körű garanciát adnak, és ez előrevetíti a veszélyes hulladéknak számító akkumulátorok hosszabb élettartamát. Sok vita van a megtérülésen, azt gondolom, hogy nagyobb időintervallumot kell majd látnunk ahhoz, hogy erről érdemi vitát lehessen indítani. Addig csak elképzelések lehetnek róla.

Amit viszont látni kell, hogy az elektromos autók terjedéshez szükség van töltőállomásokra, az otthoni töltéslehetőség mellé. Ha otthon napelemről – ami lássuk be, nincs minden háztartásban – töltünk, akkor nagyon környezetbarátok vagyunk. Ez lakótelepen nehezen megvalósítható. Azonban a hálózatról történő töltéskor megint csak figyelembe kell venni az adott ország energiamátrixát. Ha nem is az autó szennyez közvetlenül, az energiát előállító erőmű szennyez, igaz jobban korlátozhatóan, mérhetően és lakott területtől távolabb, de mégiscsak Co2-őt bocsát ki. Ha maga az autó csak akkumulátorával és az autóban felhasznált elemekkel szennyez hosszú távon és lehet, hogy csak jóval később, mint kőolaj-származékos társai (kopó alkatrészek, olajok) az üzemeltetésükhöz kiépítendő globális rendszer még rejt magában környezetvédelmi kihívásokat.

A töltőállomások kivitelezése, beton, fém elektromos kábel, szigetelőanyag és még sok technológiai részlet miatt nem nevezhető környezetbarátnak. Pláne ha ezeket nem a már meglévő benzinkutak helyére vagy azok egy részén alakítják ki. Természetesen minden elkészítése energiafelhasználással jár, a szélerőművek és a napelemes rendszerek elkészítése is. Ám nem mindegy, hogy milyen időtávon belül használódnak el.

Sokan előrejelzik a technológiák fejlesztésének rohamos üteme miatt, hogy mire az elektromos autók csereérettek lesznek, addigra megszületnek az újrahasznosítás feltételei is. Ezt az eltelt sok év alatt a benzines autóknál sem láttuk teljesen megvalósulni. De bizakodjunk. Ami az elektromos autók leggyengébb láncszeme a környezetszennyezés szemszögéből, az az akkumulátor. Most egy iparág tud ráállni ezek gyártására-fejlesztésére. Ám ehhez komoly kobaltbányászatra van szükség, ami megint a környezet kizsákmányolása nem túl tiszta eszközökkel. A bányászat az bányászat. Bár Afrikának komoly bevételi forrást jelent, míg a készletek kitartanak, de ez a rabszolgamunka melegágya is egyben. Nem egészséges és nem környezetkímélő. Ezen akkumulátorok kezelésére még nincsenek tervek, akár megsemmisítésről, akár újrahasznosításról beszélünk. Persze várhatjuk, hogy mire az első autók bontásra kerülnek, majd lesz. Az atomenergia iparban sem éri meg ezzel foglalkozni. Ennyi idő után sincs megfelelő kezelési módszer. A fűtőelemek bányákba kerültek, ahol most már rájöttek, hogy veszélyes, mert szennyezi az ivóvizet tartó rétegeket. Süllyesztették az óceánokba-tengerekbe. Mindent elkövettek velük, csak ne legyenek szem előtt. Ez volt olcsó. Így ha a gépkocsi többi része a bontóban bezúzásra is kerül, az akkumulátor még mindig ott lesz szennyezve a környezetet.

Bizakodóak vagyunk, várjuk a megoldásokat. Tény, hogy egyelőre gazdaságosabb – megváltozott autózási szokásokkal – az elektromos autó. Tény, hogy kevésbé környezetszennyező hosszú távon. Tény, hogy az átállás nem lesz rövid idő, tekintve az anyagi vonzatait – még ha állami támogatások járnak is vele, ingyen parkolás, stb. – és a szokások megváltozását. Tény, hogy sok fejlesztés vár még az iparág szereplőire. Ám bízzunk abban, hogy megújuló energiákra való átállással minimumra csökkenthető az autózás költsége és környezetkárosító hatása.

Tags | autó, benzines, diesel, elektromos, fenntartható, környezetvédelem, közlekedés, technológia
 1
Avatar photo

About Author / Czeczon István

Alapító/Tulajdonos/Főszerkesztő A Kávészünet az elmének című könyv írója. https://kaveszunet-az-elmenek.webnode.hu/ Író, grafikus, dizájner, tördelő, magánkiadás-támogató Tibeti karmatan őrző, hangtálas szakember https://azuri-hangtal-terapia.webnode.hu/

You Might Also Like

Jelentős madárvédelmi intézkedések történtek az áramszolgáltatók és a természetvédelem összefogásával

2025. március 14.

A kerti kistavak helyi biodiverzitásra gyakorolt hatását vizsgálják Magyarországon

2025. január 3.

Széttört Üveghegyen

2022. szeptember 7.

A magazinról röviden

Célunk, hogy hiteles és objektív információforrás legyünk a társadalom bármely szegmenségből érkező, fejlődni vágyó emberek számára. A Csak Pozitívan Magazin a tudatos emberek tudatos választása, a gondolkodásformálás és a tudatos életre nevelés eszköze. Szerkesztőségünk azon fáradozik, hogy olvasóinkat mély, hiteles, minőségi, segítő és igaz információkkal lássa el. Segítjük az olvasót abban, hogy jó döntéseket hozzon. Ezzel szeretne egy új színvonalat teremteni a tájékoztatás világában. A média változik, és mi kezdtük el.

Olvasd el legfrissebb lapszámunkat

Keress minket a közösségi médiában

Legfrissebb cikkek

  • Szuperhősök a valóságban2025. június 18.
  • Egy „mesebeli hely” – lovardának álcázva2025. június 17.
  • AZ EGÉSZ VILÁGRA AKAROK HATNI2025. június 16.
  • MÁTRA – A NYUGALOM HÁZA2025. június 13.
  • Online értékesítés: Egyre több a veszélyes hamisítvány!2025. június 13.

Friss a divat témában

  • Divat

    HOGYAN TEREMTSSTÍLUSOS RUHATÁRAT? XXI.

    2025. április 3.
  • Divat

    Nő a tükör előtt, avagy egy Crystal ruhapróba története lélekbarát üzemmódban

    2025. március 6.
  • Divat, Önismeret

    Stílustanácsadás és az átlagos nők

    2025. március 5.
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat
  • Szerzői jogok
  • Impresszum
  • Süti tájékoztató és hozzájárulás kezelése

© 2019-2025. Csak POZITÍVAN Magazin.