– Hogyan add el az ingatlanodat a lehető leggyorsabban, a legkedvezőbb áron
Hallottál már a Home Stagingről? Nem, nem, a lakásfelkészítés angol neve nem pusztán lakás-csinosítgatást takar. Ez egy sokkal komolyabb szolgáltatás, amit tíz évvel ezelőtt, Dr. Somogyi Patrícia honosított meg Magyarországon, az MSP Home Staging megalapításával. Neki köszönhetően, most első kézből származó, hiteles információval szolgálhatok ebben a témában.

A lakáspiaci helyzetről
Az ingatlanpiaci árak tekintetében vidéken jelenleg kisebbfajta növekedés tapasztalható, mely leginkább az állami beavatkozásnak köszönhető (5%-os ÁFA az új építésű ingatlanokra, CSOK, kedvezményes zöld hitel). Budapesten pedig, különösen a belváros területén, csökkenés volt észlelhető.
A lakásfelkészítés múltja
A Home Staging nevű szolgáltatás eladásra szánt ingatlanok felkészítését jelenti, annak érdekében, hogy azok az ingatlanpiacon a lehető legjobban teljesítsenek. A szolgáltatás Amerikából indult el 1973-ban, Európában pedig a 2000-es évek közepén jelent meg. Általánosságban elmondható, hogy a régebbi Home Staging múlttal rendelkező országokban sokkal nagyobb proaktivitás jellemző a tulajdonosok részéről az ingatlan eladásával kapcsolatban, ill. nagyobb igényesség, ami a hirdetésben megjelenő fotókat illeti.

A Magyarországon meghonosított MSP Home Staging a szolgáltatás eredeti, amerikai verziójához képest jóval komplexebb. A magyar változat jelentősen túlmutat holmi lakás-csinosítgatáson, hiszen ebbe beletartozik a megtérülés-számítás, a versenytársak feltérképezése, piacelemzés, a célcsoport meghatározása, a maximálisan elérhető ár kiszámítása, befektetéselemzés, marketing, értékesítési ismeret, ill. a vásárlók, és az eladók pszichológiája. Hazánkban a profi homestagerek legtöbbször az ingatlanok értékesítését is felvállalják. Ha esetleg mégsem, akkor tanácsadóként mindazzal az információval ellátják a tulajdonost, ami ahhoz szükséges, hogy az ingatlant a lehető legrövidebb időn belül, a legkedvezőbb áron el tudja adni. Ilyen például a különféle alkutechnikák megismertetése. A régebbi Home Staging múlttal rendelkező államokban megfigyelhető a lakásfejlesztők és az ingatlanügynökök szoros együttműködése. Magyarországon ez egyelőre még nem jellemző.

Míg 15-20 évvel ezelőtt hazánkban az ingatlanok berendezésének szakember által történő kialakítása csupán a gazdagok kiváltságának számított, mára már a legtöbb ingatlanvásárlási elképzelés részét képezi. Úgy tűnik, így lesz ez a Home Staginggel is, amiről sokan még csak most hallanak először. A Home Staging egy olyan szolgáltatás, ami nemcsak azok számára lehet hasznos és szükséges, akik eladni kívánják ingatlanjukat, de azoknak is, akik hosszú távra szeretnék bérbe adni.
“Számításaim szerint ma Magyarországon, évente közel 1000 lakásfelkészítés valósul meg – vélekedik Dr. Somogyi Patrícia.
A Home Stagingben, az anyagi ráfordítás szempontjából, három szintről beszélhetünk.

Az első
A “0 forintos verzió”, amikor a lehető legkisebb befektetéssel hozzák ki az ingatlanból azt a minimumot, amivel egyáltalán eladhatóvá válik. Minimum büdzsével egy átlagos lakásból kiemelkedő lakás válik. Ez azoknak is javasolt, akiknek nincs ideje egy valamivel hosszabb ingatlanfelkészítési projektre. Itt a befektetett összeg részét képezi mindaz a munka, ami által elérhető, hogy ne kelljen az ingatlant sokáig árulni, hogy valóban megmutatkozzon, mi rejlik benne, és hogy a tulajdonos végül ne kényszerüljön az eladni kívánt vagyontárgya eladási árát milliós nagyságrendű összegekkel csökkenteni. Ha az eladó megteszi ezeket a “0 forintos” lépéseket, akkor az ingatlant időben értékesíteni tudja, és az ingatlaneladás nem bosszúsággá, hanem egy kellemes, könnyed folyamattá válik. “Amikor valaki átállítja a gondolkodását, úgy, hogy a vevő legyen a középpontban, és nem önmaga, az már nyeremény. Egy belakott otthont szinte esélytelen eladni. Az ingatlan-eladásban sokszor az a legnagyobb nehézség, hogy nem látunk túl saját magunkon. Mindig érdemes kívül helyezkedni a saját lakásunkon.”

A második
A klasszikus ingatlanfelkészítés, ami az érték maximum 5%-nak befektetését jelenti. Ez persze feltételezi, hogy egy olyan jó állapotú, 5-10, maximum 15 éves ingatlanról legyen szó, amire vigyáztak. Ennél a folyamatnál az eladó rákölt pl. 3,5 %-ot, és minden olyan hiányosságot javít az ingatlanon, ami valóban kívánnivalót hagy maga után. A folyamat végiggörgetése közel 2-3 hónapot vesz igénybe. Ilyenkor megpróbálják a lehető legjobban kielégíteni a vevői igényeket az adott piaci szegmensben. Ezen a szinten, ha a tulajdonos ráfordít pl. 1 millió forintot az ingatlanra, akkor a tapasztalatok alapján legalább 3 millió forinttal többért kel el.

A harmadik
Az ingatlanfejlesztés, ahol esetleg már 5-10 millió forint ráfordítás jut az ingatlanra. Ebben az esetben szükség van néhány olyan komolyabb átalakításra, melynek a tulajdonos is tudatában van.

A lehető leggyorsabban, a legkedvezőbb áron
Az MSP Home Staging által rendbe hozott ingatlanok nagy része megfelelő körülmények között átlagosan 30 nap alatt elkel. “A Home Staging mindig működik. Olyan még nem volt, hogy egy általunk felkészített lakást veszteséggel adtak volna el.”
Aki a Magyarországon is egyre népszerűbbé váló szakmát szívesen elsajátítaná, az Dr. Somogyi Patríciánál különféle Home Staging képzéseken vehet részt.

“Azzal, amit én képviselek, szeretném minél nagyobb tudatosságra ösztönözni az embereket. Hogy legyenek tudatában annak, hogy az igatlaneladással életük egyik nagyon nagy fordulópontjához érkeztek! Azáltal, hogy eladják a legnagyobb vagyontárgyukat, óriási hatást képesek gyakorolni saját életükre, akár pozitív, akár negatív értelemben. Az egyik legfőbb célom, hogy az eladásra szánt ingatlanok tulajdonosaiban kialakítsak egyfajta proaktív hozzáállást. Hogy tegyenek meg mindent, ami ahhoz szükséges, hogy sikerre vigyék a projektet! Ne pedig csak várják a csodát, és passzívan nézzék, mint történik velük az élet!” Bővebb információ az MSP Home Stagingről