Egyre többen gondolnak a jövőre és arra, hogy oda kell figyelni a környezetünkre. Vannak, akik most lépnek erre az útra, vannak, akik évek óta használnak bevált, környezettudatos módszereket otthonaikban. A Mosómami alapítójával, Radnainé Krisztinával beszélgettem a környezettudatosságról és arról, hogy a jó bizony körbejár!
Hogyan született meg a Mosómami brand, mi a történetetek?
Éppen csak összeköltöztünk a férjemmel, mikor – a multis háttérnek köszönhetően – kezdő háziasszonyként egy osztrák kolléganőmtől kaptam egy mosódiót, remélve, hogy ezzel megoldódik férjem súlyos ekcémája, amin a különféle mosóporok és tisztítószerek csak rontottak. Szerencsére valóban sokat segített és sokat mostam vele, tiszták voltak a ruhák a mosódióval is. Ezután a fürdőszobánk laborrá változott, aztán egyszer csak úgy gondoltuk, csináljuk nagyban, hiszen sok ismerősünknek már segítettünk ekkorra váltani, a beszállítónk akkor is már megvolt, csak a 25 kg helyett 400 kg-t rendeltünk ezután. A név csak poénnak indult, egy e-mail címmel: mosomami@gmail.com de végül ez került a cégkivonatba is, és úgy vélem a brand-ben így sikerült a mai napig megtartani a „cukiságfaktort”. Mert a kedvességből nem engedünk, ahogy a környezetbarát szemléletből sem. A tudatos brandépítés csak néhány éve indult el, ehhez nekünk is sokat kellett és kell tanulni, hiszen multikkal kell felvenni a versenyt, sokszor az árral szembe evezünk.
Hogyan lesz egy garázscégből egy ipari méretű üzem?
Röviden: szeretettel. Azt mondják, a jó fa jó gyümölcsöt ad. Amikor jó úton van az ember, azt észreveszi, mert észrevetetik vele és olyan könnyen megy minden. Ilyen volt az első 10 évünk. Úsztunk az árral, bővültünk termékekkel és kollégákkal. Utána már több tanulásra, tudatosabb szervezet és üzletfejlesztésre volt szükség, szem előtt tartva az értékrendünket. A kollégáink is több képzésben vesznek részt és a piac is igényli az edukációt, mert ahogy szélesebb körhöz jut el a hírünk, szeretnék megérteni az emberek, miért jó az öko, vagy a natúrkozmetikum. A minőségi gyártáshoz, akkor is, ha manufaktúra, kellett a 21. századi üzem, ezért mindent visszaforgattunk és szépen lassan megvásároltunk 1 paletta gipszkartont, egy kis vasat, és kis parkettát. Így épültünk és 2020 nyarán Nagytarcsára költöztünk, ahol a mai napig működik az üzem.
Az elmúlt 15 év alatt, amit megtanultam: annyira higgy benne, hogy esélye se legyen másképpen lenni.
A weboldalon többször találkoztam azzal a szlogennel, hogy: A jó körbejár! Hogyan jelenik ez meg többszörösen a Mosómami életében és szellemiségében?
A pozitív hozzáállás, a közösség ereje minden egyes termékünkben és minden egyes leszállított vagy feladott csomagunkban megmutatkozik. Egyrészt jön ez abból, hogy sok vásárlónkat személyesen ismerjük, segítjük és inspiráljuk egymást jó és rossz időszakokban egyaránt. Másfelől, számos alapanyagot közvetlenül az európai vagy más termőterületről szerzünk be, Bio és Fair Trade minősítéssel, a mi vásárlásunk az ő tovább működésüket segíti. Harmadrészt a Visszaflakon programmal a műanyag vagy üveg csomagolású termékeket, kedves boltos partnereink vagy mi utántöltjük tisztítószerrel vagy szappannal és így körbejár az egyébként szeméttelepre szánt csomagolóeszköz. Végül, de nem utolsósorban büszke vagyok a Mosómami csapatára, akik teljesen rugalmas, családbarát 4-6-7-8 órás munkarendben dolgozhatnak, nyaranta akár 3 hét szabadságot kivéve egyben. Tőlük teljesen váratlan helyzetekben én kapom vissza a támogatást más formában.
Melyek a vásárlók legkedveltebb termékei? Illetve melyek a ti kedvenc termékeitek?
A „nagymama” kedvencei az idősebb és fiatalabb generáció kedvencei is: mosószóda, citromsav, szódabikarbóna. Bár népszerűek a mosógélek, öblítők is, ezek a klasszikus por termékek minden háztartásban kikövetelik a helyet. Kozmetikumok tekintetében olyan jolly joker termékek vezetnek, mint a bio jojobaolaj sheavaj vagy éppen a shea vajas kézkrém. Nekem személyes kedvenceim a zero waste szemléletű tömb kozmetikumok, de ezeknek még úgy hiszem több idő kell, mire a szélesebb közönség megkedveli.
Hogyan készültök a karácsonyi, ünnepi időszakra, vannak-e szezonális termékek?
Érdekes dolog ez, hiszen alapvetően arra buzdítunk mindenkit, hogy ne vásároljon feleslegesen sokat, többet. Igaz ez a háztartási tisztítószerekre és kozmetikumokra is. Ilyenkor egy kis extra azért belefér: a karácsonyi illatok kellenek egy fenntartható háztartásba is: jöhet a karácsonyi fürdősó fahéjjal és narancs illóolajjal, aztán van külön szegfűszeg illóolajunk, ami akár WC-be is csepegtethető. Szintén kedvenc ilyenkor a vanília és narancs folyékony szappan vagy az egzotikusabb vanília ananász habfürdő.