Egy élmény volt Csábi Borókával – a fülbemászó és a szinopszisokba azonnal beégő – „Te vagy a brand” nevű marketing cég alapítójával olyan dolgokról beszélgetni, amit még én magam is néha közelről, néha pedig nagyon távolról figyelgetek. Ez pedig a social média marketing. Amihez sokaknak van affinitása, sokaknak nincs, de kihagyhatatlan a személyes vagy céges brand építésből. Bevallom, néha elkap az ihlet és nagyon kreatívan csinálom, néha meg kifulladok benne és tehernek érzem az állandó jelenlétet. Ám a Te vagy a brand arra tanít, hogyan kell jól és hatékonyan csinálni.
– Influenszerből lettél brandépítő vagy influenszer és brandépítő vagy?
– Sosem tartottam magam influenszernek, azok termékeket, szolgáltatásokat reklámoznak. Ilyen tekintetben nem vagyok az. Az Instagram profilomnak rengeteg követője van, de nem ilyen tartalmak miatt. Figyeltem, hogy a nők azzal szereznek látogatottságot, hogy a külsőségeket hangsúlyozzák, formás alak, edzés, a test szépsége. Én erre próbáltam bejegyzéseimbe felhívni a figyelmet és arra, hogy mélyebb és ennél fontosabb tartalmaink vannak belül. Nem csak a külső a fontos. Értéket is kell képviselni. Sok támogató komment érkezett a bejegyzéseim alá és rengeteg követő a profilhoz ezek miatt a mélyebb tartalmak miatt. De nem tartom magam tipikus influenszernek. Természetesen folyamatosan fenntartom a social médiában a kommunikációm.
A marketing hosszú ideje része az életemnek. Az ismerőseim, ahogy látták, hogyan haladok előre ezeken a felületeken, egyre többször kértek tanácsot. Ezekből a személyes beszélgetésekből és kávézásokból jött az ötlet, hogy szervezetté tegyem a marketing tanácsadást. Alapvetően én kommunikálni szeretek, ez érdekel. A kommunikációban például benne volt az írás, sokszor csak a fióknak.
– Mi mozdított a marketing felé?
– Ahogy mondtam, a szenvedélyem a kommunikáció. A marketing pedig nagy százalékban a kommunikáció területe, sok kreativitást, jó kommunikációs képességeket igényel.
– Ez hogy hogy nem a sajtó irányába vitt?
– Mindig is jöttek le cikkeim a sajtóban és a mai napig kacérkodom az újságírás gondolatával, de az életem így alakult. Szeretem a technológiát, nőként nagyon érdekelnek a kütyük, a fejlesztések és tetszik ez a digitális világ és szeretem, hogy pörög, változik és tele van kihívásokkal. Ez nekem testhezálló és ki tudok benne bontakozni.
– Benned van egy nagy pozitív közléskényszer és extrovertáltság vagy csak szeretsz írni, de nem kifejezetten kifelé mindig?
– Az, hogy bátor vagyok, és ki merjek állni az emberek elé a gondolataimmal egy személyiségfejlődés volt. Soha senki nem magának ír, az ember a gondolatait azért veti papírra, hogy megossza másokkal. Én nem magamat akarom mutogatni, a gondolataimmal szeretnék pozitív hatással lenni a világra. Ehhez az kell, hogy ezeket a gondolatokat meg is osszam a világgal. A bátorságomat ehhez nekem is fel kellett építeni. Tíz éve még nem kommunikáltam ennyire bátran, őszintén és nyíltan. Fokról fokra építettem az önbizalmam és sok pozitív visszajelzést kaptam a környezetemtől, a követőktől, az előadásokon résztvevőktől.
– Visszatérve a kávézásokhoz és az első meghirdetett workshopra. Mikor kristályosodott ki, hogy az oktatás lesz a fő irány?
– Mielőtt az első workshopot meghirdettem, már egy évvel korábban is freelanc tanácsadó munkákat vállaltam. Csak nem volt keretrendszere az elképzelésemnek. Az első Te vagy a brand workshopon is sokan voltak, a másodikon még többen és iszonyatosan jók voltak a visszajelzések. Sokan a mai napig odajönnek, hogy megölelhetnek-e, és hogy emberileg is nagyon sokat kaptak. Ez mutatja, hogy van létjogosultsága annak, amit csinálok. Felismertem, hogy érdekli az embereket, hiánypótló, majd megláttam, hogy még milyen lehetőségeket lehetne kiaknázni. Több száz óra tanácsadásból láttam, hogy mik azok a tipikus kérdések, amik mindig felmerülnek. Ezekből látom, hogy milyen tanfolyamokra lenne szükség. A sikerei a tanfolyamoknak a visszaigazolása, hogy eltaláltam a témákat. Egyre tudatosabban építem a vállalkozásom. Persze az elején, ösztönből, lendületből ment. Amúgy is ebben hiszek, tesztelgetni, próbálgatni, kialakítgatni. Most már tudom, hogy mit akarok, merre megyek, mit és hogyan csináljak és nagyon tiszta vízióm van arról, amit csinálok.
– Említetted, hogy van, ami hiánypótló a tanfolyamokon. Valójában mi a hiánypótló? Miben tudtál más lenni, másként kommunikálni, mint a marketing megmondó emberek, vagy a nyomuló konkurencia?
– Érdekes a kérdés, mert nehéz azt megfogalmazni, hogy mitől tudtam én kiemelkedni. Én tudom, hogy mi az, amivel én pozícionáltam magam a piacon, de hogy ez-e az, ami miatt kiemelkedtem, azt nehéz megmondani. Az emberek döntik el, hogy kit támogatnak. A sikeremnek az egyik oka az az, hogy jó marketinges vagyok. Nyilván a saját marketingemre is használom, amit tudok. amit mondok, azt én is megcsinálom. A saját sikerem bizonyítja, hogy amiről beszélek, az működik. A marketingnek van egy technikai, egy stratégiai része. Nem elég jókat kommunikálni, ehhez kell egy tudás és én ezzel a tudással rendelkezem. A saját márkámba is beépítem, amit tudok.
A másik oka a sikernek, hogy nagyon eltaláltam a „Te vagy a brand” nevet. Többen is mondták, hogy ez zseniális. Nagyon átütő és egyszerű az üzenete, könnyen megjegyezhető. Egy olyan dolgot kommunikáltam egyszerűen és tisztán, amit sok marketinges kommunikál összevissza és nem tiszta az üzenetük. Sokan foglalkoznak személyes márkaépítéssel, de ha valakit erről kérdezel, akkor a Te vagy a brand nevét hallod legtöbbször. Jó az üzenet, a téma, a közösségi média rendkívül aktuális. Ez a megatrend, az emberek meg akarnak tanulni a közösségi médiában kommunikálni, használni, eladni magukat, hogy futtassák fel a vállalkozásukat. Ez egy nagy lehetőség, mindenki látja.
– Nem bonyolódik is egyben? Annyi felület jelent meg, Facebook, Insta, Youtube, Pinterest, Twitter, stb. Mind másképp működik, mind másban jobb, szinte mindenütt ott kell lenni, hogy az ember egy szélesebb palettán meg tudjon nyilvánulni. Ami rengeteg munka, bonyolult a nem ebbe belenövő generációknak. El lehet aprózódni a felületek között.
– Ezért jönnek az érdeklődők, hogy megtanulják ezt is. Ez azért nem egy rakéta tudomány, meg lehet vele birkózni. 5-10 óra alatt bárkinek megtanulható egy-egy felület. Ennél komolyabb dolgokat is megtanultak az emberek az életben. Napi fél-egy óra munka karban tartani a márkánkat és a kommunikációnkat. Bármilyen cégünk van, marketinggel foglalkozni kell. Nem volt még ennyire egyszerű és könnyű a marketinget csinálni. Interneten keresztül telefonról pillanatok alatt tudunk reagálni, posztolni.
– Egy mondat erejéig visszatérnék a Te vagy a brand sikeréhez. Az újságunk a tudatos megközelítés elvét vallja. Hogy érzed, az hogy te ennyi idő alatt ilyen sikereket értél el, a megtanult technika, stratégiák, technológiák mellett, mennyire fontos az, hogy az ember tudatossága, tiszta szándéka legyen benne a vállalkozásában is és ez tegye hitelessé?
– Pontosan. Nagyon köszönöm a kérdést. Igazából minden ügyfelemnek ezt tanítom, és úgy dolgozom, hogy ezt csak így lehet. Hitelesen, önazonosan, és kell, hogy fűtsön egy kicsit több motiváció, mint hogy majd jól meggazdagszom. Nemesebb eszmék bármilyen területen szükségesek. Akkor működik jól, ha van küldetéstudatunk, amit a szakmánkban képviselni tudunk, valami pozitív dolgot a világnak adni. Te is elmondtad nekem, hogy azért hoztad létre a magazint, mert eleged lett a sajtó irányaiból és lehetne ezt másképp is csinálni és nem az vezérelt, hogy ebből tele keresd a zsebed. Volt egy nemesebb gondolat, és emellett persze nem baj, ha jól keresünk, jól élünk. Kell, hogy legyen egy méltó fizetség, de finoman visszautasítom azon ügyfeleket, ahol azt látom, hogy csak a pénz vagy magamutogatás áll a középpontban, mint motiváció.
Nekem az a célom a Te vagy a branddel, hogy segítsem azokat az embereket, akik a saját szakmájukkal szeretnének pozitív hatással lenni a világra. Nekem öröm, ha ehhez a saját szaktudásommal hozzá tudok járulni.
– Látsz elmozdulást megbízások tekintetében a pénz motiváltak felől a magasabb társadalmi érdekeket segítő, tudatosabb megbízók felé?
– Engem 80-90%-ban olyan emberek keresnek meg, akiknek van egy küldetésük, céljuk. Nagyon ritka esetekben kell visszautasítanom megbízást. Hiszem, hogy rengeteg értékes ember van a világban, illetve nagy százalékuk ilyen, és mivel ebben hiszek, ezeket vonzom, ezekkel kapcsolódom. Mivel ezt képviselem és rendszeresen ismétlem a hitvallásom, része a márkaépítésnek, így azoknak lesz szimpatikus, akik hasonlóan gondolkodnak, mint én. Csodálatos ügyfeleim vannak, hihetetlen jó projektekkel és mindenki, akivel együtt dolgozom, olyan dolgot képvisel, ami emeli az ő közegét.
– Mondtad, hogy hatalmasat robbant a social média, most ez a LEHETŐSÉG, mert ez a kommunikációs csatorna. Mik a legfontosabb kérdések a social média marketing területén? Mik azok a kérdések, amelyek megválaszolásra várnak? Persze ez minden felületen más és egyedi.
– Azt látom, hogy az ügyfelek szeretnék ezt megtanulni. Mit kell csinálni a LikedIn-en, Facebook-on, Instagram-on, hogy sikeresek legyenek. Ahogy mondtad, ez minden közösségi média felületen más. Más megközelítés, ezeket meg kell tanulni. Általában azt szeretnék, hogy sokan kövessék, sokan olvassák, sokan szeressék.
– Ez csak olvasottságot jelent, vagy jelenti a termékek, szolgáltatások értékesítését is?
– Ez megkereséstől függ. Van olyan megkeresés is, hogy valaki alkalmazottként szeretné ezt megtanulni, hogy több mindenhez értsen és a cégen belül lehessen előrelépési lehetősége. Van, aki a vállalkozását szeretné ezen keresztül felvirágoztatni. Volt olyan megbízó, akinek nem volt ügyfél gondja, csak megszólták, hogy miért nincs fent social médián. Ez megbízásfüggő. Az első három kérdésem egyike, hogy mi a célja a személyes márkaépítéssel? Akkor afelé a cél felé dolgozunk. De a közösségi média nagyon is alkalmas arra, hogy ügyfeleket, értékesítést, vásárlást generáljon. Az esetek 80%-ban ezért keresnek meg.
– Mennyire igaz az, hogy aki nincs fent ezeken a felületeken, az már nem is létezik a piacon?
– Ez egyre igazabb. 2019-ben a bolygó lakosságának 42%-a volt internet felhasználó, 1 év alatt 49 %-ra nőtt. Minden évben nő a közösségi médiát használók száma és a közösségi médián eltöltött idő. A fiatalabb generációk ezeken a felületeken szocializálódnak, ezt használják társkeresésre, itt informálódnak rendezvényekről. Ez a vonat most nagyon megy. Aki nem száll fel erre a vonatra, annak egy idő után hátránya lesz belőle. Az emberek a közösségi médián kommunikálnak, ha nem vagy ott, ki fogsz maradni. Ha a konkurenciád ott van, őket fogják látni, követni. Van olyan milliárdos árbevételű ügyfelem, akinek nem kell ügyfelet szerezni, de ki kell építeniük a social media brandjüket, mert érzik, hogy ciki, ha nincsenek jelen.
– Hogy látod, merre tart a social média, mi az iránya?
– A social médiában a Facebook az úttörő és tartja is a monopol helyzetét. Viszont én azt látom, hogy a Facebook nagyon mohó lett, mindent akar és ennek az szokott a vége lenni, hogy minden akarok lenni és semmi sem leszek. Ez egy rossz irány szerintem. Azt látom, hogy elkezdett a social média szegmentálódni. Nemzetközi trendkutatásokban is olvastam, hogy az emberek szeretik kiválogatni azokat a felületeket, ahol a legjobban érzik magukat. A LinkedIn pl ilyen – üzleti világ, egy nagyon intelligens közeg, értelmes diskurzusokkal. Amerikában is létrehoztak egy közösségi médiát a kékgallérosoknak és nagyot robbant. Az emberek kiválasztják a nekik megfelelő közeget, elég nagy a paletta és azt látom, hogy egy ember nem lesz fent mindenhol. Az üzletembereknek azt kell megtalálniuk, hogy hol van a célközönségük. Illetve azt, és nekünk is, hogy mi melyiken érezzük jól magunkat.
– Akkor nem kell arra számítani, hogy ezek a specializálódott felületek elkezdenek felhígulni?
– Valamicskét biztos, hogy fognak. Mint a LinkedIn egyik legnagyobb szószólója látom, hogy már elkezdett hypeolódni ez a terület, most fut fel. Az Instának is volt ilyen időszaka. Látom ennek a dinamikáját, 10 éve figyelem a social médiák mozgását és kirajzolódik egy dinamika. Előre láthatóak dolgok.
– Mi a víziód, mi jöhet még? Megy a Facebook a posztokkal, az Insta a fotókkal, a TikTok a mini videókkal… Mi a jövő?
– A Facebookon és Instán lehet egy 24 óra alatt elmúló posztot, azaz történetet megosztani. Ezek a történetek és a live videók vannak most előtérben. Az instant dolgok felé megyünk. Minél jobban real time legyen a közösségi média. A valóságot akarják látni. Nem a szűrőkkel szétretusált steril képeket, hanem a valós életbeli megjelenést keresik. Legyen minél őszintébb, emberibb, azonnalibb és ne művi, megcsinált a tartalom.
– Ha a real time a jövő, az nem lesz nagy kihívás marketing szempontból?
– De óriási és már most az. A cégeknek is az, nekem is az. Hogy kommenteket kell moderálni, bárki véleményezheti őket, értékelheti őket. Vannak már szoftverek, amik figyelik a márkádat és jeleznek, ha valahol említik a nevét. Ha pl megemlítik egy negatív posztban nagy olvasóközönség előtt, az nagy presztízsveszteség lehet és ilyenkor a céged felkeresheti a posztolót, hogy enyhítse a kárt. Ez iszonyatos nagy kihívás. Erre embereket, ügynökségeket kell felfogadni, hogy monitorozni tudd, mi jelenik meg rólad, frissnek kell lenned. Social médián azonnalinak kell lenni. Az minden cégnek kihívás, mikor gyorsan kell cselekedni. A másik dolog a transzparencia. Ahogy egyre okosabbak a felhasználók, a kamu dolgok lelepleződnek. Transzparens működés kell, azonnali gyors kommunikáció, reakció – ez hatalmas feladat.
– A Te vagy a brand ebben a marketingpiaci rendszerben követi a változásokat vagy alakítja is? A brandépítést, a marketinget alakítjátok is, azaz innovációt visztek bele vagy követitek és így reagáltok a változásokra?
– Nagyon jó a kérdés. Én csak külföldről tanulok, mert ott találhatók meg a friss információk. Nagyon sok sajátos dolgot is képviselek. Természetesen nem kutattam át, hogy van e még valaki, aki ugyanezt és ugyanígy mondja, de az biztos, hogy újítunk és a Te vagy a brand tanfolyam egyedülálló Magyarországon. Lehet azt is megkockáztatnám, hogy nemzetközi szinten is egyedülálló, mert még nem jött velem szembe ilyen tanfolyam. Nagyon újítók vagyunk itthon, hiszen egy új koncepciójú Instagram tanfolyamot indítunk, ami nincs Magyarországon, Pinterest tanfolyam nincs még, mi azt is elindítjuk.
– Ha valaki jelentkezik a tanfolyamotokra, elsősorban mit kap? Elméleti oktatást, gyakorlatit vagy a kettőnek az elegyét?
– Sok ügyfél panaszkodott, hogy számtalan olyan marketing tanfolyam van, ami nagyon elméleti és ilyen nesze fogd meg, és nem tudnak vele mit kezdeni. Én nem oktatok olyan dolgokat, amit magam nem csináltam meg. Ezért nincsenek parasztvakítások a tanfolyamon olyan példákkal, amit nem tudnak a mindennapi életbe beépíteni. Próbálom balanszban tartani a gyakorlatot és ezért workshopok, mert nem csak elmondjuk, hogy mit kell tennie, hanem hozza a laptopját és együtt csináljuk. Azt, hogy egy technikai dolgot hogy oldasz meg egy összetett felületen, ezt nem lehet színpadról lerizsázni. Olyan dolgokat tanítunk, ami működik, használható és nem csak jól hangzik. Visszajelzések alapján ez nagyon működik. Azt szokták mondani: Köszönöm Boróka, ez nagyon hasznos volt! Törekszünk a használhatóságra, érthetőségre.
– A Te vagy a brandnek mi a jövőbeni iránya? Mik a céges céljaid?
– Van egy üzleti cél és vízió, ám a covid nekünk is keresztbe húzta a terveinket. Nem lehetett rendezvényeket tartani, így átálltunk online-ra. Szeretnénk egy olyan oktató központot, aminek saját otthona is lesz. Az érdeklődők ki tudják modulszerűen válogatni azokat a tanfolyamokat, amik nekik tetszik. Talán az idénre tervezett 10 tanfolyamból 8 meg lesz, és jövőre tovább bővítjük. Egy szakértő csapat is van e mögött, hiszen én nem vagyok a mindent tudó ember és nem is akarok az lenni. Folyamatosan keresem azokat az embereket, akik oktatóvá válnak a Te vagy a brandbe. Most találtam egy fotóst, akivel csodálatos tanfolyamot fogunk csinálni Instagram fotózás témában. Úgy válogatom a kollégákat, hogy a szakmájuknak közel a csúcsán vannak, ám mentorálom és segítem a személyes brandjüket felépíteni. Egy támogató és pozitív csapatot építek magam köré.
Dilemmám volt, hogy egy klasszikus marketing céget alapítsak, de nem tetszik az irány. Én az oktatást szeretem. Cégek kérik a workshopokat, a tanácsadást. Szeretem én megfigyelni, hogy a piacnak mire van szüksége és megyek a saját fejem után, úgy alakítom a szolgáltatásainkat, ahogy azt a visszajelzésekből látom. Végzünk kivitelezést, tervezünk weblapot, végzünk közösségi média profil és hirdetés kezelést, kezelünk LinkedInt, de ez kisebb ág, mert néha lecsapódik a kivitelezés is nálunk.
Azt látom, hogy akkor vagyunk sikeresek egy céggel, amikor a cégvezetőt vagy a marketingest megtanítjuk és együtt ötletelünk és együtt megyünk a feladatokba csapatként. Nekem pedig az az érdekem, hogy a munkánk sikeres legyen. Tehát mi nem egy hagyományos értelembe vett marketing ügynökség vagyunk, hanem olyan, akinek a hangsúly a tréningen és a tanácsadáson van.