Nagyjából egy hónapja nyitott meg Buda egy nagyon csendes helyén, a Donáti utca 21-ben a lazításra és új élményekre hívó Oilbar Cafe. Vezetőjével, a sok oldalú Balázs Krisztinával beszélgettünk a kávézó ötletéről, szerepéről a vendéglátásban, szemléletről, célokról, tervekről, közösségformáló erejéről. Krisztina nagyon kényelmes, légkondicionált felső kategóriás irodájában, lelátva a kávézóra, a nyári melegben egy mély és a kávézón túlmutató, tudatosságot előtérbe helyező és társadalmi szinten a tudatos kritikus tömeget megcélzó és közösségformálásról szóló beszélgetést folytattunk.
– Ingatlanfejlesztési területen dolgozol, szervezetfejlesztéssel – marketinggel foglalkozol, alternatív segítői minőségben is működsz, sok területen mozogsz. Hogyan jött a vendéglátás és a kávézó ötlete. Mi ihletett meg?
– Ez egy teljesen spontán, belülről jövő ötlet volt és inkább az alternatív gyógyász oldalamhoz kapcsolódik. 20 éve foglalkozom ezzel, több ezer ügyféllel és azt vettem észre, hogy ami hiányzik, az a hasonló gondolkodású emberek kapcsolódása. Ez az elmúlt időszakban felélénkült. Én egy gourmet vagyok, enni is szeretek és szeretem az élményeket adó dolgokat. A világ elment a wellness irányába, bár az emberek egyre jobban félnek enni-inni, de azért a kapcsolódások helye a szórakozóhelyek, vendéglátóhelyek, éttermek, kávézók maradtak. Ebből jött a gondolatom, hogy egy 24 üzletből álló kávézó hálózatot hozok létre, mely a hasonló értékrendű és gondolkodású embereknek kapcsolódási helyszíne lehet. Olyan tudatos emberek részére gondoltam, akik pl. foglalkoznak az egészséggel, de szélsőségmentesen.
Számomra a 15 éve tanult Buddhista úton a középút filozófiája volt, ami legjobban megfogott. Ha vendéglátásról van szó, akkor úgy képzelem el, hogy nem az a hely lesz, ahol minden mentes mindentől, de nem is az, ahol ne tudnánk, hogy létezik mandulatej.
A kávénk pl. egy elég drága, magas minőségű mosott kávékeverék. Tejekből sok félét tudnak választani a vendégek, de lattét nem készítünk, mert az egy véglet a maga cukorsziruposságával. Arra is figyeltem, hogy ne olyan termékeket kínáljunk, amik csak azért vannak, mert divat. Mi datolyával kínáljuk a kávét, ami mégis csak gyümölcs. Jobb, mintha fél kiló cukrot tömnél magadba, annál meg még inkább, mintha idegméreg édesítőszert vinnél a szervezetedbe. Ez egy középút.
A kínálatunkban lévő croasson-t fogyaszthatják vajjal, lekvárral. Ebben is törekedtem arra, hogy magas minőségű, hazai, kézműves termékek legyenek. A szörpök, dzsemek, lekvárok termelőktől érkeznek.
A kávézónak az egyik funkciója a tanítás. A vendégek megtalálhatnak egy lefűzött tájékoztatót, amiben leírjuk, hogy a nálunk kínált ételeknek-italoknak mi a jelentősége. A kávéinkat lehet dúsítani CBD, MCT és kókusz olajokkal, ehhez természetgyógyász ismereteimet felhasználva írtam ismertetőket.
Azt is szerettem volna elérni, hogy a hozzánk betérő vendégek ne siessenek. Itt tudnak lazítani, a hely adottságaiból fakadóan csendes, nyugodt. A belvárosban van, mégis kívül, mert a fő utcától fentebb esik. A design is ezt a nyugodtságot tükrözi, megjelennek Buddhista elemek, de nem túlzásba esve. Elkezdtük használni a „Béke szigete” szlogent. Mi nem követjük a vendéglátós trendet, nem sürgetjük a vendéget.
Aki meglátogatja a kávézót, először a speciális étlapot kapja meg, ami tényleg nem szokványos, majd az ismertetőt, segítünk a választásban is. Sokan a Facebook oldalunkról már ismernek pár dolgot a kínálatunkból, amit megkóstolnának. Ilyen a kurkumás latte (nem kávé készítmény).
– Akkor van egy edukációs jellege is a kávézónak, ahol megismerkedhetnek ezekkel az olaj készítményekkel és élettani hatásaikkal?
– Igen, a honlap is készül, ahol minden részletesebben is ki lesz fejtve. A kollégák is ismerik a hatásmechanizmusát és segítenek információval a vendégeknek. Így eloszlik a CBD-vel kapcsolatos félelem. A tudatmódosításhoz semmi köze sincs, inkább terápiás céllal, egészségügyi oldalról használjuk a CBD-t.
Az ügyfeleim közül sokan szerettek volna CBD olajat használni, de a minőségi olajnak magas az ára. Kipróbálásra pedig valóban az, mert mi van, ha nem használ, nem érzek semmit – szokták gondolni. Egy üvegcse 30-50 ezer forint. A magyar pénztárcához képest ez drága. Ezt terápiásan kell használni, mivel nincs benne THC, vagy maximum 0,2%, ezért nem lesz semmilyen pszichotrop hatása. Mivel hosszabb távon fejti ki a hatását és az adagolásnál is segítenem kell a mennyiség beállításában, így azt gondoltam lehetőséget adok a kipróbálásra, ha a kávéban kóstolják meg.
Az egy hónap alatt, mióta nyitva vagyunk, sokan jöttek, féltek, de kíváncsiak voltak, mert még nem használtak CBD-t. Ki tudják próbálni és megtapasztalhatják, hogy semmilyen negatív hatás nincs. Amit elsőre érezhetnek, egy kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb tudat. Aki többet szeretne ezekről tudni, használni szeretné, megtalálhat, hisz az irodám is közel van és tudok tanácsokkal szolgálni. Akik eddig jöttek, törzsvendégeinkké is váltak. Ami szerintem nagyon fontos, mindig mást próbálnak ki.
Terapeutaként is úgy ismernek, hogy a határokat feszegetem. Mindig olyan dolgokról beszélek, amiről mások nem, olyan stílusban, ahogy mások nem. Teszem ezt azért, hogy ne legyenek dolgok a szőnyeg alá seperve. Buddhista tanítóm azt mondta, hogy a nyugati világ legnagyobb baja, hogy nincsenek hiteles tanítók. Az a hiteles, akinek bele lehet látni az életébe, nem csak beszél, de éli is azt, amit mond. Azt mondta, ha tényleg segíteni szeretnék az embereknek, közvetítve a keleti tanokat, akkor én ne egy hagyományvonalat kövessek, csak éljek a dharma szerint és hagyjam, hogy az emberek lássák. A példamutatás a legjobb tanítás. Kevés beszéd és sok tett. Így a Facebook-ot használva több, mint 12 ezer ember követ a különböző oldalakon és 65 ezer ember olvassa az írásaimat. Sok visszajelzés jön naponta, hogy az oldalaim követőinek hogyan változott meg az élete, azáltal, hogy néznek, hallgatnak, olvasnak. Táborokat is szervezek és ezekről a táborokról is informálódhatnak a kávézóban. Kicsit ráfonódtam az alternatív gyógyászat területére és 24 féle végzettséget szereztem. 50 éves vagyok és még most is tanulok, főiskolát is végzek.
A hitelességhez az is hozzátartozik, hogy én a problémáimról és azok megoldásairól is beszélek. Én magam is olyanoktól szeretek tanulni, akik nem mutatják magukat sérthetetlennek. Így tanultam meg, hogy nem problémák vannak, hanem feladatok. A feladatnak mindig van megoldása, a problémának nem biztos, hogy van. A kávézó ezt a teljes szemléletcsomagot fogja össze. Tettünk ki egy kártyacsomagot, és aki bejön és fogyaszt, azt megkérjük, hogy húzzon egy lapot. Ezzel tanítjuk őket az intuícióra, és hogy sokkal több láthatatlan dolog van és összefüggés, mint azt érzékelnék. A napok óta őket foglalkoztató dolgokra épp kihúzzák a megoldást, magyarázatot, ilyenkor megdöbbennek és lehet velük kicsit beszélgetni, hogy hogy működik a teremtő erőnk.
Aki bejön hozzánk, bármit is fogyaszt, tanul is.
– Komplex élményt kapnak.
– Ahogy az elején mondtam is, a hasonló típusú emberek kapcsolódni szeretnek egymással. Sokszor látom, hogy a kerthelyiségben olyanok ülnek le egy asztalhoz, akik nem ismerik egymást, beszélgetnek. Fantasztikus dolog látni, hogy idegen emberek beszélgetnek egymással, cserélnek elérhetőséget, mert itt nem félnek megszólítani a másikat. Mi arra biztatunk mindenkit, hogy kommunikáljanak egymással, mert a kapcsolódás nagyon fontos.
– Tehát az egy hónap alatt komoly közösségformáló ereje lett a helynek? Idegenek is kapcsolódtak hozzátok, nem csak az ismeretségi körödből érkezők alkottak törzsközönséget.
– Így van, itt a környékről, a lakóink, akik a Bastionban laknak, lejárnak és beszélgetnek. Nálunk ingyenes wifi van, vannak, akik lejárnak hozzánk és innen dolgoznak, akár a kerthelyiségből. Mi nem zavarunk el senkit. Tudom a vendéglátósoknak az a fontos, ha pörög az üzlet, mi ebből is kicsit kilógunk. Én azt mondtam a kollégáknak, hogy ilyenre csak akkor vetemedjenek, ha kígyózó sorok állnak.
Jót tenne nekünk, ha a turizmus beindulna, hisz jó helyen vagyunk, de ahogy mondtad, a körém szerveződött közösségből nagyon sokan jönnek, ám ők sem ismerik egymást. Itt ismerkednek meg, vagy ismerik fel egymást profilkép alapján. A külföldi vendég egyszeri, átutazó. A környéken lakóknak még be kell járatni magunkat, ebbe még munkát kell tennünk, hogy megismerjenek bennünket. De vannak már baráti társaságok, akik nálunk foglalnak és visszajárnak. Sok minden szól mellettünk: nyugodtan lehet beszélgetni, csendes, jó levegő van, az árfekvésünk is megfelelő, különleges kínálatunk van, gyalog 5 percre van a Batthyányi tér. A kerthelyiségben paravánokkal tudunk privát zónákat kialakítani. Szellős, mégis szeparál.
Sokat utaztam és Florida fanklubos vagyok, sok helyet meglátogattam és azt az életérzést akartam idehozni. Sokan visszajeleznek, hogy ha bár még nem jártak Floridában, a csempékről, a kinézetről egy amerikás érzés árad.
– Ott nincs akkora szeparáció, itthon magas kerítések, paravánok mögött élünk. Amerikában levegős, átlátható és maximum alacsony sövények vannak.
– És ami nagyon fontos: elfogadás. Miamiban azt tapasztaltam, hogy sokkal nagyobb a tolerancia, senkire sem néznek furcsán. Ott a vendéglátóhelyek nagy része teljesen nyitott, a negyedik oldal az a part. Ez egy szabadság érzést is ad, hogy nincsenek az emberek korlátok közé szorítva. Igyekeztem, hogy ez is átjöjjön érzésben. Nem is akarnak gyorsan elmenni a vendégeink, nincsenek is presszionálva erre. Emellett a pincéreink megkérdezik, hogy hogy vagy, milyen a napod. Ezeket a klasszikus vendéglátó értékeket akartam visszahozni. Ez a közvetlenség inkább Olaszországban divat. Ott egy kávé mellé egy élettörténetet kapsz. Egy csomó élménnyel gazdagodhatsz anélkül, hogy kérdeztél volna, vagy a vendéglátónak ez megterhelő kötelesség lenne. A kollégáimat úgy válogattam, hogy szeressenek beszélgetni, hisz itthon jellemző a visszahúzódás, elszigetelődés. Ez persze a vendégnek is egy komfortzóna átlépés lehet.
Tehát itt megvan a lehetőség kapcsolatok építésére. Van több közösségünk is. Van egy belső kör nagyjából 400 emberrel, akikkel jótékonykodni, adakozni szoktunk. Segítünk bajba jutott embereken. Szoktam kirándulásokat szervezni tanításokkal. Gyakorlati tanításokkal, mert az többet ér, mint pusztán elméletekről beszélni és beszélgetős formában. Lehet csatlakozni táborokhoz, elvonulásokhoz. Ezekről lehet informálódni a kávézóban is. A kávézó és franchise rendszer is azért van, hogy összegyűjthesse a hasonszőrű embereket.
Miért is fontos ez? Akár, amit ti is csináltok a magazinnal. Kvantumfizikából tudjuk a meghatározó számú tömeg elvét, minél több pl. „békés” ember van, az egy idő után presszionálja a kevesebbet a kvantumtéren keresztül. Ergo, a többi ember akkor is békésebb lesz, ha nem akar. Ez úgy érhető el, ha közösségekbe verbuválódunk, keressük egymást, kapcsolódunk.
A kávézó lehet egy tudatos közösség és önfejlesztő út első állomása, bevonzza az embereket az élményszerzés kapcsán és itt meg van a lehetőség a továbblépésre. Ne csak egy kávézás legyen, hanem látva mindazt, ami mögötte van, megvan a választási lehetősége a továbblépésre.
Az ingatlanfejlesztéssel megvan a megélhetésem, így tudom a tudatos emberek közösséggé szervezését például ellenszolgáltatás nélkül csinálni és erre használom a kávézó franchise-t is. A hálózat azért lesz jó, hogy Magyarországon belül mindenhol ott legyünk.
– Mi a terv a franchise-al? Van időterv a terjeszkedésre? Van már másik nyíló kávézó? Helyileg hol lesznek? Esetleg leteszteled ennek a kávézónak a teljesítményét és leszűröd a tapasztalatokat?
– Partnereket keresek hozzá, akik üzemeltetni akarnak ilyen létesítményt. Minden rendelkezésre áll, szakemberek, személyzet, know-how, amit megvehetnek. Fontos, hogy olyan beállítottságú partnereket keresek, akiknek nem a pénzszerzés és az anyagiak a prioritás a kávézóval, hanem szellemiségünkben hasonlóak legyünk. Ideális lenne minden nagyvárosban nyitni.
– Rendezvényeket tervezel a kávézó keretein belül?
– Kezdettől terv volt, hogy két féle irányt viszünk. Az egyik az oktatási előadásokkal, a másik az őstermelőknek, termelőknek adna lehetőséget bemutatkozásra. Szeretném segíteni a termelőket azzal, hogy az országban több helyen bemutatkozhatnak, és erre lenne kiváló helyszín a kávézó. Termékbemutatóval, kóstolással, vásárlási lehetőséggel. Tudatos közösségekben tudnák a tevékenységüket, termékeiket promótálni.
A másik a tanítás. Minden, ami a tudatossággal, a békességgel, a kapcsolódással összeegyeztethető. Összefüggés rendszereket bemutató, gondolatébresztő előadásokat tartanánk. Meg is hívnánk olyan előadókat, segítőket, akik akár már könyvet is írtak és közönségtalálkozó jelleggel beszélgethetnének vele az érdeklődők. Ez abban is segítene, hogy ezeket az előadókat, írókat, segítőket emberközelbe hozzuk. Lennének lazább zenés programok is, meghívott zenészekkel. Lehetne ezekkel a meghívott vendégekkel jókat beszélgetni, ledöntenénk az elérhetetlenség tabuit.
A lényeg, hogy az emberek jól érezzék magukat, de benne legyen a nyílt kommunikáció és ne egy rideg előadás jellegű rendezvény menjen le. A közvetlen kommunikáció ledöntheti az ikonokat.